Standardy Ochrony Małoletnich w Przedszkolu nr 446 w Warszawie

(wersja skrócona, pełna wersja dokumentu do zapoznania znajduje się w sekretariacie przedszkola)

Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Przedszkolu nr 446 w Warszawie są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola na rzecz dzieci.
Pracownik Przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Przedszkola, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji.
Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

Standardy Ochrony Małoletnich tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Przedszkola. Zawierają kluczowe zasady i procedury mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

 

Standardy ochrony małoletnich obejmują cztery obszary:

  1. Politykę Ochrony Małoletnich

Wprowadza zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników w Przedszkolu, obejmuje szczegółowe procedury zapewniające, że wszystkie osoby zatrudnione są odpowiednio kwalifikowane i bezpieczne dla dzieci. Proces ten skupia się na kilku kluczowych aspektach:

Weryfikacja Danych i Kwalifikacji: Dyrektor przedszkola analizuje dane osobowe
i kwalifikacje kandydatów, w tym ich stosunek do wartości takich jak ochrona praw dzieci i szacunek dla ich godności. Wymagane są informacje na temat wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia.

Sprawdzenie Przeszłości:
Przeprowadzane jest sprawdzenie w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz uzyskiwane są informacje z Krajowego Rejestru Karnego dotyczące niekaralności w zakresie przestępstw szczególnie niebezpiecznych dla dobra dzieci.

Referencje i Oświadczenia:
Dyrektor może żądać referencji z poprzednich miejsc pracy oraz oświadczeń o niekaralności, w tym również oświadczeń dla osób z obywatelstwem innym niż polskie odnośnie ich przeszłości karnych w innych państwach.

Zasady te mają na celu stworzenie bezpiecznego środowiska dla dzieci, poprzez rygorystyczne sprawdzanie osób ubiegających się o pracę w przedszkolu, zgodnie
z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych i kodeksem pracy.

 

  1. Personel

Zasady bezpiecznych relacji między personelem a dziećmi w Przedszkolu mają na celu zapewnienie ochrony, szacunku, i wsparcia dla każdego dziecka. Obszar ten szczegółowo omawia podejście i praktyki, które personel powinien stosować, aby utrzymać bezpieczne i zdrowe środowisko dla dzieci.

Interakcje i Komunikacja: Podkreśla znaczenie pozytywnej i konstruktywnej komunikacji z dziećmi, zachęcając do słuchania ich potrzeb i opinii.
Zaleca używanie jasnego, zrozumiałego języka dostosowanego do wieku dziecka.

Kontakt Fizyczny: Określa zasady odpowiedniego kontaktu fizycznego, akcentując jego znaczenie w kontekście pocieszenia, wsparcia, lub pomocy dziecku, przy jednoczesnym zachowaniu granic i szacunku do prywatności dziecka.

Prywatność i Szacunek: Zwraca uwagę na konieczność szanowania prywatności dzieci, zarówno w przestrzeni fizycznej (np. podczas przebierania), jak i w komunikacji.

Bezpieczeństwo Online: Wskazuje na potrzebę ochrony dzieci w przestrzeni cyfrowej, edukując o bezpiecznym korzystaniu z internetu oraz monitorując dostęp do treści nieodpowiednich dla ich wieku.

Zakaz Niewłaściwego Zachowania: Stanowczo zabrania wszelkich form przemocy, upokorzenia, czy wykorzystywania relacji władzy nad dziećmi, podkreślając, że takie działania są nieakceptowalne i będą skutkować konsekwencjami.

Relacje poza Przedszkolem: Ogranicza kontakt personelu z dziećmi poza przedszkolem, aby zapewnić przejrzystość relacji i uniknąć potencjalnych konfliktów interesów lub nieporozumień.

Zasady te tworzą fundament dla bezpiecznego, wspierającego i szanującego środowiska, w którym dzieci mogą rozwijać się i uczyć bez obaw o swoje bezpieczeństwo i dobrostan.

 

  1. Procedury

Określa szczegółowo etapy postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, w tym zgłaszanie podejrzeń, współpracę z odpowiednimi instytucjami
oraz wsparcie dla dziecka i jego rodziny.

 

  1. Monitoring

Zapewnia stałą ewaluację i aktualizację polityk i procedur, aby odpowiadały
one aktualnym wyzwaniom i zagrożeniom. Promuje kulturę otwartości i ciągłego doskonalenia w zakresie ochrony dzieci.

Herb Polski Skip to content